به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری واژه آنلاین، امسال برای نخستین بار امتحانات نهایی در سهساله دوره متوسطه دوم برگزار شد.
در حالی که کارشناسان آموزشی پیش از این نسبت به تبعات و حجم بالای کار آموزش و پرورش در برگزاری سهساله امتحانات نهایی و از سوی دیگر افزایش استرس دانشآموزان از سنین پایینتر هشدار داده بودند اما این موضوع از سوی مسئولان وزارت آموزش و پرورش مورد توجه قرار نگرفت.
هشدار معاون دادستان که جدی گرفته نشد!
غلامعباس ترکی؛ معاون قضایی دادستانکل کشور در پیگیری حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم در تاریخ 16 اردیبهشت 1403 در نامهای خطاب به رضامراد صحرایی؛ وزیر آموزش و پرورش درباره مشکلات احتمالی برگزاری امتحانات نهایی هشدار داده بود.
او متذکر شد: اگرچه اقدامات قابلتوجهی از جمله برگزاری آزمونهای شبهنهایی و دیگر اقدامات مرتبط از سوی آن وزارتخانه بهمنظور فراهم کردن شرایط برای فرایند جدید ارزشیابی دانشآموزان انجام گرفته است، لیکن بر اساس برخی گزارشهای دریافتی موضوعاتی از قبیل امنیت آزمون از حیث انتشار پرسشها، کمبود مدارس دولتی متوسطه دوم جهت انتخاب بهعنوان حوزه امتحانات نهایی، فقدان بسترهای فنی و تجهیزات و امکانات موردنیاز برای برگزاری آزمون، عدمکفایت برگزاری دورههای آموزش تخصصی موردنیاز برای کادر آموزشی، عدمآگاهی مناسب دانشآموزان و اولیا نسبت به روند جدید کنونی و همچنین احتمال عدمهمراهی مناسب کادر اداری و آموزشی برای برگزاری آزمونهای نهایی در مقاطع مذکور بهدلیل مطالبات مالی و صنفی از جمله چالشها و مشکلاتی است که محتمل است موجب اخلال در روند برگزاری آزمونهای نهایی مذکور شود؛ که تحقق این شرایط بدون تردید، علاوه بر بیاعتمادی و آسیب به نظام آموزشی کشور و آینده تحصیلی و علمی دانشآموزان، تبعات اجتماعی و امنیتی قابلتوجهی را نیز برای نظام در پی خواهد داشت.
فاز اول مشکلات؛ دریافت دشوار کارت و تعویق امتحانات
چند روز بعد از این هشدار و در همان ابتدای مسیر برگزاری امتحانات نهایی در سه پایه دوره متوسطه دوم، مشکلات خود را نشان داد و دانشآموزان در دریافت کارت ورود به جلسه با مشکل مواجه شدند و سایت اعلامشده برای دریافت کارت با اخلال همراه شد؛ در نهایت برای نخستین بار در کشور، برگزاری امتحانات نهایی به تعویق افتاد.
پس از آن در فرآیند برگزاری امتحانات، دانشآموزان به برخی مشکلات معترض شدند بهعنوان مثال دانشآموزان نابینا نسبت به عدمارائه سؤالات بهخط بریل و مشکل برای پاسخگویی به سؤالات دروس دشوارتر همچون ریاضی اعتراض داشتند.
فاز دوم؛ مشکلات در حوزههای آزمون
بخشی از دانشآموزان نیز به سیستم صوتی ضعیف حوزههای آزمون برای پخش سؤالات شنیداری امتحانات زبان انگلیسی اعتراض داشتند که باعث شد دانشآموزان بهدلیل نامفهوم بودن صدا، بخشی از نمرات را از دست بدهند.
فاز سوم؛ مشکلات تصحیح
تصحیح برگههای امتحانات نهایی هم با مشکلات خاص خود از جمله اجبار دبیران دوره متوسطه برای تصحیح اوراق و استفاده از نیروهای غیرمتخصص برای تصحیح دروس تخصصی همراه بود، شائبههایی که هیچگاه از سوی رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت وزارت آموزش و پرورش پاسخ روشنی به آنها داده نشد.
فاز چهارم؛ نتایجی که اعلام نمیشود
هماکنون نیز بلاتکلیفی در تاریخ اعلام نتایج امتحانات نهایی پایه دهم و یازدهم، دانشآموزان را سرگردان کرده است.
تعدادی از دانشآموزان در تماس با خبرگزاری واژه آنلاین، خواستار پیگیری درباره زمان اعلام نتایج امتحانات نهایی پایه دهم و یازدهم هستند.
هرچند روز گذشته (جمعه 5 مرداد) نتایج امتحانات نهایی پایه دهم چند ساعت بهروی سایت my.medu.ir قرار گرفت اما پس از مدتی از دسترس خارج شد.
تا این لحظه نیز زمان اعلام نتایج امتحانات نهایی پایه دهم و یازدهم از سوی مسئولان مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت وزارت آموزش و پرورش اطلاعرسانی نشده است.
امتحانات جبرانی از 15 مرداد
در حالی که طبق اعلام وزارت آموزش و پرورش، آزمونهای جبرانی تابستان از 15 مرداد آغاز خواهد شد، دانشآموزان هنوز از نمرات امتحانات نهایی پایه دهم و یازدهم اطلاعی ندارند و طبیعتاً در این شرایط برنامهریزی برای مطالعه دروس با مشکل مواجه میشود.
پرسش اصلی که مسئولان وزارت آموزش و پرورش و شورایعالی انقلاب فرهنگی باید به آن پاسخ روشنی دهند این است؛ در شرایطی که زیرساختها فراهم نبود چرا برای برگزاری امتحانات نهایی در سه سال دوره متوسطه دوم اصرار شد؛ چهکسی پاسخگوی این حجم از استرس تحمیلشده به والدین و دانشآموزان است؟
انتهای پیام/+