به گزارش آریانا نیوز ؛ فریماه فرجامی یکی از ستارههای سینما در دهه شصت که در چند سال اخیر درگیر بیماری شدیدی بود، فیلمهای سینمایی مهمی همچون «مادر» و «اجاره نشینها» را در کارنامه هنریاش داشت. او که از سال ۵۹ تا ۸۱ یکی از پرکارترین چهرههای سسینمای ایران بود، در اوایل دهه هشتاد به دلیل بیماری به حاشیه رفت، به طوریکه سه فیلم آخرش از سال ۸۲ تا ۹۸ بود.
بیوگرافی فریماه فرجامی بازیگر سینما
فریماه فرجامی که نهم تیرماه در سن ۷۱ سالگی درگذشت، متولد هجدهمین روز از اردیبهشت ماه ۱۳۳۱ در تهران بود. فرجامی که از همان دوران نوجوانی به هنر علاقهمند بود، مدرک کارشناسی دراماتیک را در سال ۱۳۵۶ در دانشکده هنرهای دراماتیک دریافت کرد. او بلافاصله بعد از فارغ التحصیلی در مرکز مطالعات و هماهنگی فرهنگی «شورای عالی فرهنگ و هنر» و فصلنامه فرهنگ و زندگی به عنوان ویراستار، محقق و پژوهشگر مشغول به کار شد.
فریماه فرجامی در سال ۱۳۵۵ به آروزیش رسید و در رادیو گویندگی نمایش میکرد تا اینکه چهار سال بعد از ورود به رادیو با حضور در فیلم «گفت هر سه نفرشان» حضور در روی پرده سینما را استارت زد. فریماه فرجامی در طول این سالها از مصاحبه درباره زندگی شخصی، همسر و فرزندانش خودداری میکرد و اطلاعی دقیق از آن وجود ندارد و به همین دلیل از نام فرزندانش اطلاعاتی در دسترس نیست.
فریماه فرجامی روی پرده سینما
فریماه فرجامی به دلیل اینکه دانش آموخته سینما بود و البته به دلیل چهره خاصی که داشت، در دهههای شصت و هفتاد حضوری جدی روی پرده سینما داشت که از آثار ماندگارش میتوان به اجاره نشینها، مادر، پرده آخر، سرب و … اشاره کرد. فریماه فرجامی از سال ۱۳۵۹ تا ۱۳۹۸ در ۲۰ فیلم سینمایی نقش آفرینی کرد که شامل «گفت هر سه نفرشان، خط قرمز، تیغ ابریشم، اجاره نشینها، بی پناه، سرب، مادر، پرده آخر، نرگس، راز گل سرخ، تماس شیطانی، بانی چاو، عشق گمشده، جوانمرد، ساغر، آب و آتش، زهر عسل، کاغذ دیواری زرد، نیم و لامینور» است.
فرجامی در قاب تلویزیون
فریماه فرجامی که پیش از انقلاب در تله تئاتر «آدمک مومی» فعالیت در تلویزیون را شروع کرده بود، از سال ۱۳۶۳ تا ۱۳۸۲ نیز حضوری نسبتاً قابل توجه در تولیدات صدا و سیما داشت که «تراژدی کسری (تلهتئاتر)، بخش چهار جراحی، بانی چاو، خانه سبز، پهلوانان نمیمیرند، راه سوم، گل من گلی، ولایت عشق، فرمان، روشنتر از خاموشی و پاییز بلند» کارنامه تلویزیونی فرجامی را تشکیل میدهند. با این توضیح که نقش آفرینی در پهلوانان نمیمیرند و ولایت عشق را میتوان نقطه عطف حضور این بازیگر در قاب تلویزیون دانست.
فرجامی بازیگر تئاتر
برای بیشتر بازیگران اینکه کارنامه تئاتریشان پر و پیمان باشد، از اهمیت بالایی برخودار است. «آدمک مومی» که در سال ۱۳۵۵ روی صحنه رفت، اولین تجربه تئاتری فریماه فرجامی به شمار میرود. او همچنین بعد از انقلاب بازی در نمایشهای «شب بیستویکم، فیزیکدانها، همه پسران من، عنکبوت، تراژدی کسری، پیروزی در شیکاگو، چمدان، آن شب که تورو زندانی بود، بیا تا گل برافشانیم، زندگی دوگانه، الموت، شاهزاده و گدا و دادگاه نورنبرگ» را در کارنامه تئاتری خود به ثبت رسانده است.